Місячник «Цифрової грамотності»З 04.11. 2024 р. по 29.11.2024 р. в закладі проведено місячник «Цифрової грамотності». В рамках місячника проведено ряд заходів:
- О. Роговою для учнів 2Б класу - вікторину на тему «Засоби збереження інформації»;
- класним керівником 3 класу Т. Левчук - гру-мандрівку «Подорож країною знань»;
- О. Крижак - диспут для учнів 7Б класу на тему «Цифрова грамотність. Необхідність чи ілюзія»;
- класними керівниками 7Б та 9А класів О. Крижак та К. Сербін проведено бесіду на тему «Безпечний інтернет та соціальні мережі»;
- В. Антоновою ознайомлено учнів 10 класу з етикетом електронного спілкування;
- класним керівником 9Б С. Міщенко проведено виховну годину на тему «Кібербезпека та захист інформації»;
- вчителем інформатики В. Ковтуном для учнів 11 класу - вікторину на тему «Деякий контент не для поширення»;
- шкільний бібліотекар І. Крючкова ознайомила учасників освітнього процесу з цифровими способами збереження культурної спадщини з використанням блогу, розміщеного на сайті закладу.

Місяць Кібербезпеки
З 07.10.2024р. по 31.10.2024р. в закладі відбувся місяць Кібербезпеки, в рамках якого проведено:
- для учнів 9 класів було проведено вікторину Kahoot! на тему "Безпечні паролі". Учні активно змагалися, відповідаючи на запитання про те, як створювати надійні паролі, уникати поширених помилок та захищати свої акаунти від злому.
Захід допоміг учням у цікавий спосіб засвоїти важливі правила кібербезпеки та перевірити свої знання. Вікторина викликала жвавий інтерес і стимулювала обговорення того, як кожен може зробити свій цифровий простір безпечнішим. Вітаємо переможців, які показали відмінні знання з кібербезпеки! Також дякуємо всім учасникам за активну участь і цікаві дискусії.

- учні 8 класів на уроках інформатики працювали над створенням інформаційних листівок з основними правилами безпечної поведінки в соціальних мережах.
Учні досліджували такі важливі теми, як захист особистих даних, створення надійних паролів, обмеження доступу до профілів і відповідальна комунікація онлайн.
Цей проєкт допоміг учням усвідомити важливість кібербезпеки та відповідальності за власну поведінку в Інтернеті.

- квест "Загадка безпеки: Розгадай пароль" на сайті національної освітньої платформи "Всеосвіта". У квесті брали участь учні 9-А та 9-Б класу під час уроків інформатики.
Вебквест складається з 20 підказок, що об'єднують не тільки перевірку теоретичних знань з основних понять, таких як фішинг, соціальна інженерія, а й опрацьовують весь алгоритм створення надійного паролю. Учасники квесту перевірили інформацію про сайт, перевірили фото-фейки, ознайомились з методикою створення фразового паролю та технікою візуальної та акустичної асоціації на прикладах.
Даний вебквест розширив цифрову грамотність в області персональної кібергігієни.Усі учасники отримали сертифікати про проходження квесту.


- учні 5-х класів переглянули анімаційний фільм, який у доступній та цікавій формі розповідав про основні правила безпечного користування Інтернетом. Після перегляду відбулося жваве обговорення, під час якого учні ділилися своїми враженнями, задавали питання та пропонували власні приклади ситуацій, пов'язаних з безпекою в мережі, обговорювали, як правильно спілкуватися з незнайомцями в Інтернеті, чому не можна ділитися особистою інформацією та як захистити свої акаунти в соціальних мережах.

- здобувачі освіти продемонстрували свої творчі здібності, створюючи яскраві та інформативні плакати та малюнки на тему кібербезпеки. Вони малювали персонажів, які символізували різні онлайн-загрози (наприклад, віруси, хакери), а також розробляли правила безпечного користування Інтернетом у вигляді коміксів або інфографіки.


Відбувся воркшоп для учнів 10-го кл. «Як захистити себе від онлайн-загроз», під час якого діти отримали практичні знання про те, як створювати надійні паролі, розпізнавати фішингові атаки та захищати свої особисті дані. Створення власного блогу допомогло закріпити отримані знання.

Здобувачі освіти брали участь у захопливому кіберквесті «Мисливці за хакерами», під час якого вирішували різноманітні завдання, пов'язані з кібербезпекою, розшифровували коди, шукали приховані повідомлення, аналізували дані та приймали рішення в складних ситуаціях. Кіберквест допоміг учням розвинути критичне мислення, логіку та вміння працювати в команді.
Випускники змагалися у вікторині «Кібербезпека», відповідаючи на запитання про різні аспекти кібербезпеки. Це була весела та інтерактивна форма перевірки знань, яка дозволила учням закріпити матеріал, вивчений на уроках.
В рамках місячника кібербезпеки учнями 6-7 класів переглянуто відеоролик «Безпека та захист даних в Інтернеті. Поняття про захищені паролі». Таким чином діти підвищили рівень цифрової обізнаності, а також зрозуміли, що варто бути обережним щодо того, з ким спілкуються, і яку інформацію публікують, як зробити свій пароль безпечним.

Проведено вікторину «Дотримання правил безпечного користування онлайн-мережею, сучасними інформаційно-комунікаційними системами». Діти підсумували ключові аспекти відповідальної поведінки в Інтернеті, необхідність збереження особистої інформації, важливість інсталяції та регулярного оновлення програмного забезпечення, розуміння методів шахрайства, таких як фітингові листи та як їх уникнути.

Учнями виготовлено слайд-плакати, памʼятки «Безпечний інтернет». Плакати містили чітку і доступну інформацію, яка привертає увагу і є зрозумілою навіть для тих, хто не має глибоких знань про безпеку в Інтернеті.

Місяць цифрової грамотності
У закладі в період з 01.11.2023р. по 24.11.2022р. проведено місяць цифрової грамотності:
- розповсюджено пам'ятки щодо правил безпечного користування інтернетом серед здобувачів освіти 1 - 11 кл.;

- переглянуто освітній серіал «Обережно! Кібершахраї» (5-11кл.);

- класними керівниками 1- 11 кл. проведено бесіди: «Подорож океаном комп'ютерних знань», «Безпека дітей в інтернеті», «Захист інформації», «Етикет електронного листування», «Безпечний інтернет та соціальні мережі»;

- педагогами закладу пройдено освітні серіали з цифрової грамотності та отримано сертифікати.

Місяць кібербербезпеки
З 09.10.2023р. по 31.10.2023р. в ліцеї відбувся Місяць кібербезпеки, в рамках якого проведено:
- інформаційні хвилинки «Кібербезпека в онлайн-світі» для учнів 9 кл.;
- заняття з медіаграмотності з питань безпечного використання електронних джерел інформації здобувачами освіти для 1-11 кл.;
- освітню онлайн-гру «Interland: Безпека дітей в Інтернеті» для учнів 1-5 кл.;
- просвітницько-профілактичну гру «Чемпіони кібербезпеки» для 7-8 кл.;
- розроблено правила користування інтернетом «Неповнолітні в інтернеті» для 9-11 кл.
Здобувачами освіти 5-6 кл. відвідано сайт гри «Що там?», отримано інформацію про обізнаність учнів з кібербезпеки. Педагогами закладу переглянуто освітній серіал на платформі Дія «Персональні дані».

БЕЗПЕКА ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ
• Пам'ятка для батьків: «Діти. Інтернет. Мобільний зв'язок»
• Facebook
• Twitter
• LinkedIn
• Google+
За даними міжнародного дослідницького проєкту ESPAD, у 2019 році лише 6,7% опитаних підлітків в Україні не користувались соціальними мережам. Майже 45% підлітків проводять у соціальних мережах до 3 годин на день, а ще приблизно 50% - 4 та більше годин.
Діти також використовують Інтернет для шкільного та позашкільного навчання. За правильного використання мережа привчає до самостійного розв'язання задач, структурування великих потоків інформації, дотримуючись основних правил безпеки.
Щоб допомогти батькам і педагогам отримати інформацію щодо захисту дітей від впливу шкідливої інформації, розроблено посібники, шкільні уроки та складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть дітям безпечно користуватись цифровими технологіями.
________________________________________
КІБЕРБУЛІНГ ТА ЧАТ-БОТ "КІБЕРПЕС"
Кібербулінг - це цькування із застосуванням цифрових технологій. Кібербулінг може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах і мобільних телефонах, зокрема через:
• поширення брехні чи розміщення фотографій, які компрометують когось у соціальних мережах;
• повідомлення чи погрози, які ображають когось або можуть завдати комусь шкоди.
За даними ЮНІСЕФ в Україні, майже 50% підлітків були жертвами кібербулінгу. Кожна третя дитина прогулювала школу через кібербулінг. 75% підлітків у анонімному опитуванні підтвердили те, що Instagram, TikTok і Snapchat є основними соціальними платформами для цькування.
Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот "Кіберпес". У чат-боті можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у разі кібербулінгу.
Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, як визначити кібербулінг, як самостійно видалити образливі матеріали з соціальних мереж, а також куди звертатись за допомогою.
У чат-боті "Кіберпес" можна знайти інформацію про те:
• що таке «кібербулінг» та як він проявляється;
• як визначити контент, що містить кібербулінг;
• що робити, якщо вас кібербулять;
• як видалити матеріали, що містять кібербулінг;
• як попередити кібербулінг;
• як не бути кібербулером.
________________________________________
ЗАХИСТ ДІТЕЙ ВІД СЕКСУАЛЬНОГО НАСИЛЛЯ В ІНТЕРНЕТІ: ОСВІТНІЙ ПРОЄКТ "STOP SEXTING"
Сексуальне насилля онлайн - один з викликів, який стоїть перед батьками та педагогами. Діти можуть стикатись із сексуальним насилля в Інтернеті у формах секстингу, кібергрумінгу та сексторшену.
Секстинг - це надсилання інтимних фото чи відео з використанням сучасних засобів зв'язку. Діти можуть надсилати такі матеріали як знайомим, так і не знайомим їм у реальному житті людям. Матеріали подібних переписок можуть бути оприлюднені, що часто призводить до кібербулінгу та цькувань дитини у школі.
Кібергрумінг - це процес комунікації із дитиною в Інтернеті, під час якого злочинці налагоджують довірливі стосунки з дитиною з метою сексуального насильства над нею у реальному житті чи онлайн. Вони можуть змушувати дітей виконувати певні сексуальні дії перед камерою. Злочинці свідомо будують своє спілкування з дитиною так, аби викликати в неї теплі почуття та довіру, показати, що вона цінна та унікальна. Вони можуть прикидатися однолітками дитини, пропонувати роботу моделлю, дарувати подарунки тощо.
Сексторшен - налагодження довірливих стосунків із дитиною в Інтернеті з метою отримання приватних матеріалів, шантажування та вимагання додаткових матеріалів або грошей.
Звертаємо увагу: якщо дитина стала жертвою секстингу, кібергрумінгу чи сексторшену, необхідно звернутися до поліції.
Освітній проєкт #stop_sexтинг за підтримки МОН, Мінцифри та Уповноваженого Президента України з прав дитини створили навчальні матеріали для батьків і педагогів щодо упередження та протидії сексуальному насиллю в Інтернеті:
• Довідкові матеріали для проведення заняття "Моя перша подорож безпечним онлайн-простором" для дітей 4-6 років
• Урок "Моя суперсила - безпека в Інтернеті" для 1-2 класу
• Урок "#Не_ведусь: ми - герої безпеки в Інтернеті" для 3-4 класу
• Урок "#не_ведусь" для 5-6 класів
• Квест "#не_ведусь" для 7-8 класів
• Урок "Інтимні селфі в інтернеті" для 7-11 класів
• Квест "#не_ведусь" для 9-11 класів
________________________________________
ВСЕУКРАЇНСЬКА КАМПАНІЯ ПРОТИ КІБЕРБУЛІНГУ DOCUDAYS UA
У межах всеукраїнської кампанії проти кібербулінгу, за сприяння МОН, було проведено DOCU/ТИЖДЕНЬ проти булінгу для учнів 5-7 та 8-11 класів. Загалом в проєкті взяли участь 81 000 учнів, 1609 вчителів і 320 шкіл.
Всеукраїнська кампанія проти кібербулінгу створила відео "Mr. Nox" і буклет для батьків і дітей, який пояснює, як розпізнати кібербулінг і куди звертатися дітям і батькам дітей, які опинились у ситуації кібербулінгу.
Docudays UA дає можливість створити кіноклуб на базі закладу освіти. Кіноклуб дасть змогу отримати доступ, зокрема, і до фільмів із теми цькувань, як-от "Булер". Зареєструвати кіноклуб у закладі освіти можна за посиланням.
Відео (Матеріали до обговорення)
Кібербулінг. Як я перестала бути жертвою
Як я став кіберсупергероєм
______________________________________
ПОСІБНИКИ, ЯКІ МОН ПРОПОНУЄ ВИКОРИСТОВУВАТИ БАТЬКАМ І ПЕДАГОГАМ ДЛЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ БЕЗПЕЧНОМУ КОРИСТУВАННЮ ІНТЕРНЕТОМ:
1. Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків
2. Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі: навчально-методичний посібник
3. Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікативними технологіями / О. Удалова, О. Швед, О. Кузнєцова [та ін.]. - К.: Україна, 2010. - 72 с.
4. Пам'ятка для батьків "Діти. Інтернет. Мобільний зв'язок", розроблена Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі.
5. Онлайн-посібник "COVID-19. Поради з безпеки онлайн для батьків та опікунів"
6. Посібник Ради Європи "Свобода вираження поглядів та інтернет"
7. Навчально-методичний посібник "Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в інтернеті"
8. Методичні рекомендації до використання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти навчально-методичного посібника та робочого зошита „Інтернет, який ми хочемоˮ (the Web We Want)
9. Дізнайся про свої права в цифровому середовищі
10. Попередження та протидія КІБЕРБУЛІНГУ в дитячому середовищі України
11. Запобігаємо кібербулінгу змалечку
________________________________________
ПЕРЕЛІК ОНЛАЙН-РЕСУРСІВ, РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЛЯ ДІТЕЙ
СПЕЦІАЛІЗОВАНІ ІНТЕРНЕТ-САЙТИ ДИТЯЧОЇ ЛІТЕРАТУРИ
• Весела абетка;
• Українська казка;
• Дитяча література;
• Левко;
• Країна міркувань;
________________________________________
ІНТЕРНЕТ-САЙТИ БІБЛІОТЕК ТА ЕЛЕКТРОННИХ БІБЛІОТЕК
• вебсайт Державної бібліотеки України для юнацтва (м. Київ);
• вебсайт Національної бібліотеки України для дітей;
• вебсайт Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського (м. Київ);
• вебсайт "Буквоїд";
• вебсайт Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого (м. Київ);
• вебсайт Державної наукової установи "Книжкова палата України імені Івана Федорова" (м. Київ);
• вебсайт "Бібліотеки в мережі Internet";
• вебсайт Бібліотеки Конгресу США;
• вебсайт Національної бібліотеки Франції;
• вебсайт Британської бібліотеки.
________________________________________
ІНТЕРНЕТ-САЙТИ МУЗЕЇВ І КАРТИННИХ ГАЛЕРЕЙ УКРАЇНИ
• вебсайт "Музейний простір України";
• вебсайт Національного художнього музею України;
• вебсайт Національного музею історії України у Другій світовій війні;
• вебсайт Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття;
• вебсайт Одеського художнього музею;
• вебсайт Вінницького обласного краєзнавчого музею;
• вебсайт Львівського музею історії релігії;
• вебсайт Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького;
• вебсайт Музею Івана Гончара;
• вебсайт Музею театрального, музичного та кіномистецтва України.